• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79685
+
-

وقوع 70 فقره آتش‌سوزی در منابع طبیعی خراسان رضوی

در استان
وقوع 70 فقره آتش‌سوزی در منابع طبیعی خراسان رضوی

از ابتدای امسال تاکنون 70 فقره آتش‌سوزی در منابع طبیعی استان خراسان رضوی رخ داده است. به گفته فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان رضوی، در 6 ماه نخست امسال در مجموع 70 فقره آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان در 850 هکتار از اراضی رخ داده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، سرهنگ «امین رمضانیان» به تشریح مهم‌ترین علل آتش‌سوزی در استان پرداخت و گفت: 95 درصد از آتش‌سوزی‌ها که در استان رخ می‌دهد بر اثر بی‌احتیاطی و مربوط به افراد طبیعت‌گرد است و 5 درصد نیز بر اثر عوامل غیرانسانی همانند آذرخش رخ می دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به افزایش پوشش مراتع استان بر اثر بارندگی‌های مناسب امسال و نگرانی از وقوع آتش‌سوزی در این مناطق اقدامات پیشگیرانه به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان رضوی به اجرای یک مانور اطفای حریق اشاره کرد و افزود: پیش از شروع فصل گرما با تعامل ایجادشده یک مورد مانور اطفای حریق برای حفظ آمادگی بیشتر پرسنل یگان حفاظت این اداره کل و با شرکت سایر ارگان‌های دولتی و نیروهای نظامی و انتظامی در شهرستان طرقبه و شاندیز با موفقیت اجرا شد. 

رمضانیان با تاکید بر شناسایی 10 نقطه بحرانی و راه‌اندازی 5 پایگاه اطفای حریق موقت در استان توضیح داد: بسیاری از شهروندان به عنوان همیار طبیعت داوطلبانه دیده‌بانی ارتفاعات استان را برعهده گرفته‌اند و هرگونه حریق در اراضی ملی را به سامانه 1504 که در 24 ساعت شبانه‌روز آماده پاسخگویی گزارش‌های مردمی است، رساندند که جای تقدیر دارد. وی با تاکید بر کمبود تجهیزات در مورد اطفای حریق گفت: به منظور استفاده از پتانسیل جوامع محلی، طی مکاتباتی که با مدیریت بحران استانداری انجام شده است امیدواریم در حد مقدور کلیه دهیاری‌های شهرستان‌های بحرانی براساس لیست ارائه‌شده به اقلام و تجهیزات اولیه اطفای حریق مجهز شوند. به گفته این مقام مسئول، از ابتدای امسال حدود 50 هکتار از اراضی ملی خلع ید شد و از تصرف 300 هکتار از اراضی ملی جلوگیری به عمل آمد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید